Monday 26 November 2012

MM Transisi BBA: Antara Tanggungjawab Sosial Dan Kefahaman Pengguna?


Dalfiza Mohd Yusof
P-SM0231/11
Sarjana Pengurusan Pembangunan Islam
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia
Pulau Pinang

Dalam Islam, kita tidak dibenar menjadikan pembiayaan sebagai instrumen untuk memperoleh keuntungan, sebaliknya hanya dibolehkan menerusi kontrak jual beli. Berikutan itu, perbankan Islam di seluruh dunia tidak dibenarkan meraih keuntungan daripada pembiayaan, menyebabkan mereka mencipta produk berasaskan pelbagai jenis konsep jual beli bagi meraih keuntungan sah di sisi Islam. Bai Bithaman Ajil (BBA) atau ‘jual beli secara tangguh pembayaran’ adalah satu daripada produk digunakan kebanyakan bank Islam di Malaysia yang diluluskan Majlis Penasihat Syariah Kebangsaan, Bank Negara Malaysia (BNM). Mengikut statistik, konsep BBA sangat popular dan digunakan dengan meluas di Malaysia. Sehingga Disember 2005, konsep BBA digunakan sebanyak 52.9 peratus dalam penerbitan Bon Islam (Sukuk) berbanding konsep lain. Konsep ini turut digunakan sekitar 41 peratus dalam produk pembiayaan kewangan pelanggan termasuklah pembiayaan perumahan.

Di Malaysia, sistem pembiayaan perumahan secara Islam ditawarkan melalui dua bentuk kontrak muamalat. Pertama, kontrak berasaskan pembiayaan jual beli dan sewaan (hutang) seperti Murabahah, Bai’ Bithaman Ajil (BBA), BBA Komoditi, Ijarah Thumma Bay dan Istina. Kedua, kontrak berasaskan pembiayaan ekuiti seperti Mudarabah, Musharakah dan Musharakah Mutanaqisah (MM). Berikut adalah senarai IPI di Malaysia yang terlibat dalam menawarkan produk pembiayaan perumahan mengikut konsep Syariah.



Senarai Produk Pembiayaan Perumahan dan Konsep Syariah Mengikut IPI di Malaysia

IPI
Produk
Konsep Syariah
Kuwait Finance House Bhd
Musyarakah Mutanaqisah Home Financing-i
Istisna’a Home Financing-i
MM

Istisna
Maybank Islamic Bhd
Home Equity-i
Home Financing-i
MaxiHome-i
MM
BBA
BBA
RHB Islamic Bhd
Equity Home Financing-i
MM
Citibank Islamic Banking Bhd
Home partner-i
MM
Hong Leong Islamic
Hong Leong Flexi Property Financing-i
BBA
BMMB
Muamalat House/Shop House Financing (BBA)-i
Muamalat Home Financing (Istisna’)-i
BBA

Istisna’
CIMB Islamic
Home Financing-I
Flexi Home Financing-i
Ijarah Property Financing-i
BBA
BBA
Ijarah Muntahiyah Bittamik
BIMB
Baiti Home Financing-i
Wahdah Home Refinancing-i
BBA
BBA
Public Islamic
ABBA Financing-i
ABBA Variable Rate Financing-i
BBA
BBA
HSBC
Home Financing-i
BBA
Affin Islamic
Home Financing-i
Flexi Home Financing-i
Premier Corporate Home Financing-i
BBA
BBA
BBA
Alliance Islamic
i-Wish Home Financing-i
i-Wish Flexi Home Financing-i
BBA
BBA
AmIslamic
Home Financing-i
Flexi Home Financing-i
BBA
BBA


Selain mempunyai peratusan yang tinggi dalam penerbitan Bon, jadual diatas jelas menunjukkan bahawa kontrak BBA masih menjadi keutamaan di Institusi Perbankan Islam (IPI) di Malaysia. Dengan kata lain, IPI di Malaysia lebih cenderung mengadaptasikan kontrak yang mempunyai pulangan yang tetap seperti BBA berbanding mengimplementasikan konsep perkongsian keuntungan dan penyerahan ekuiti seperti MM dalam hal pembiayaan perumahan. Justeru banyak isu timbul hasil  implementasi BBA yang dikatakan tidak menepati kehendak Syariah. Menurut Fadzilah Azni Ahmad di dalam bukunya Pembiayaan Perumahan Secara Islam: Antara Nilai Komersial dan Tanggungjawab Sosial, pembiayaan BBA adalah lebih mahal berbanding konvensional walaupun hal ini tidak bercanggah dengan Syariah. Aplikasi konsep BBA versi Malaysia adalah gabungan dua konsep iaitu Bai’ Inah (jual dan beli semula) dan Bai Muajjal (jualan dengan bayaran bertangguh dan ansuran). Selain dikecam kerana dikatakan menindas pengguna, perkara ini secara tidak langsung telah memberikan satu imej perbankan Islam yang sedikit kurang inovatif di Malaysia pada mata pihak antarabangsa, lantas mengurangkan minat pelabur Arab untuk turut serta memeriahkan perbankan Islam di Malaysia.

Menurut pemerhatian peribadi penulis, yang dikatakan perbankan Islam menindas adalah dari perspektif operasi. Sesetengah produk perbankan Islam dikatakan mahal kerana kadar keuntungan tetap tidak seperti kadar faedah konvensional yang berubah-ubah mengikut pasaran. Dalam situasi ini, institusi kewangan sebijaknya mencari solusi dengan menampilkan formula yang lebih kompetitif kepada pelanggan. Tambahan lagi, institusi kewangan hari ini didokong oleh Ahli Penasihat Syariah yang sentiasa memantau keseluruhan operasi, produk dan servis.Seharusnya mereka yang berkepentingan ini dapat mengetengahkan proses yang lebih effektif kepada pengguna kewangan umumnya dan pengguna Muslim khususnya.

Bagaimanapun, perbankan Islam hari ini berjaya mempelbagaikan produknya menerusi konsep Syariah yang bersesuaian. Cendikiawan Syariah dan pengamal perbankan Islam di Malaysia dilihat semakin inovatif dan kreatif dengan mengutarakan pelbagai konsep baru yang lebih global. Sebagai contoh, konsep BBA yang sering menjadi teras bagi pembiayaan perumahan kini mengalami transisi kepada konsep pembiayaan perumahan baru yang lebih baik seperti Musharakah Mutanaqisah (pemilikan berkongsi secara menurun) dan Ijarah Muntahiyah Bit Tamleek (sewaan yang berakhir dengan pemilikan). Transisi pembiayaan perumahan berasaskan perkongsian dilihat sebagai alternatif bagi menggantikan pembiayaan perumahan berasaskan hutang yang diguna pakai di awal pengenalan Sistem Perbankan Islam (SPI) di Malaysia.

Musharakah Mutanaqisah (MM) merupakan satu bentuk perkongsian di mana salah seorang rakan kongsi berjanji untuk membeli bahagian pemilikan rakan kongsi yang lain secara beransur-ansur sehingga ia dimiliki sepenuhnya. Berdasarkan kontrak ini, institusi perbankan dan pelanggan menyumbang bahagian modal masing-masing yang diperlukan untuk memperoleh harta yang berkenaan menurut nisbah yang telah ditentukan dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak pada permulaan kontrak. Institusi  perbankan menyewakan harta itu kepada pelanggan dan pelanggan berjanji untuk memperoleh pemilikan sepenuhnya terhadap harta itu secara beransur-ansur daripada institusi perbankan sepanjang tempoh yang telah dipersetujui. Setelah pelanggan memperoleh sepenuhnya bahagian milik institusi perbankan terhadap harta berkenaan, maka perkongsian tersebut berakhir dan pelanggan menjadi pemilik tunggal harta itu. Kontrak ini mengandungi unsur kontrak jual dan sewa yang menjadi keperluan asasi untuk memastikan tiada lansung unsur faedah (riba) dalam transaksinya.

Walaupun baru dan masih memerlukan penambahbaikan, namun aplikasi pembiayaan perumahan MM dilihat mematuhi prinsip asas kewangan Islam selain bebas daripada kontroversi, tidak membebankan, menjaga kebajikan pengguna, dan turut menjaga kepentingan bank. Mekanisme pembiayaannya pula adalah berlandaskan aktiviti perdagangan dan perniagaan sebenar yang menjana keuntungan yang halal dan berpatutan. Ini mengukuhkan lagi hubungan antara aliran kewangan dengan aliran produktif yang merupakan tunjang kewangan Islami. Seterusnya dapat melindungi sistem kewangan Islam daripada risiko berkaitan aktiviti hutang yang berlebihan dan aktiviti kewangan yang berbentuk spekulasi. Dengan kata lain, ciri-ciri perkongsian risiko dan untung dalam urusniaga kewangan Islam seperti kontrak MM bertindak sebagai mekanisme dalaman tambahan yang mengukuhkan lagi insentif untuk menerapkan amalan pengurusan risiko yang mantap oleh institusi kewangan Islam.

Namun apa yang lebih penting adalah ilmu pengetahuan dan kefahaman. Dakwaan perbankan Islam tidak telus, kurang adil dan menindas pelanggan lazimnya didasari oleh faktor kurangnya kefahaman terhadap konsep SPI. Di tambah pula mendengar cerita daripada orang lain. Dalam konteks pendidikan kepenggunaan misalnya, kefahaman mengenai ilmu syariah dan muamalah sangat dititikberatkan. Memiliki ilmu dan faham mengenai sesuatu perkara atau isu sangat penting bagi membolehkan perbahasan dan perbincangan kita lebih menjurus kepada diskusi ilmiah dan bermanfaat.  Sebagaimana firman Allah di dalam Al-Quran, Surah Az-Zumar, ayat 9 yang bermaksud :

Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang yang berakal sempurna.”

Oleh itu, amatlah penting kepada pengguna kewangan terutamanya pengguna Muslim hari ini mengambil cakna berkenaan pembiayaan perumahan yang akan digunakan untuk membiayai rumah mereka. Ilmu pengetahuan pula hendaklah melalui kefahaman yang kukuh, bukan dari warisan turun-temurun atau ikutan orang ramai. Tambahan pula, sebagai seorang Islam yang faham tentang din Islam itu sendiri, memilih produk pembiayaan rumah secara Islam berdasarkan kefahaman adalah menjadi satu kewajipan kerana ianya berkait rapat dengan sebuah rumah yang kita jadikan sebagai tempat ibadat.

Penulis adalah pelajar sarjana sepenuh masa USM dan bekas pengamal perbankan. 

No comments:

Post a Comment