Saturday 7 April 2012

Kembara Musafir..



Pesan Bisyr:
"Wahai para qari, Bermusafirlah! Nescaya kamu akan menjadi lebih baik. Sesungguhnya air itu apabila mengalir nescaya baik. Apabila ia lama berhenti pada sesuatu tempat ianya berubah menjadi busuk".



Tanggal 7 April 2012 saya bersama warga ISDEV berpeluang bermusafir ke Medan. Musafir ini adalah untuk menjayakan pembentangan Workshop Antarbangsa Pembangunan Berteraskan Islam Ke-5 (WAPI 5) 2012 di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan Indonesia. 

Musafir kali ini mengambil masa seminggu. Musafir telah menjadi sebahagian tradisi ISDEV. Tradisi yang diwarisi daripada pecinta-pecinta ilmu. Orang-orang soleh beroleh ilmu dengan cara bermusafir. Selain dapat menyingkap ilmu, musafir juga memberi peluang untuk kita lebih mengenali seseorang. Mengapa begitu? Sebenarnya dengan cara bermusafirlah Allah menyingkap apa yang selama ini tersembunyi. Ia sesuai dengan pertanyaan Sayyidina Umar al-Khattab; "Adakah engkau menemaninya dalam perjalanan yang dapat menjadi dalil atas kemuliaan akhlaknya?". Apabila pertanyaan disambut dengan jawapan "Tidak". Sayyidina Umar terus berkata; "Maka engkau masih belum mengenali orang itu."




~Aku bukan yang terbaik..namun ku cuba menjadi lebih baik~





No comments:

Post a Comment