Sunday 8 April 2012

Tadabur & Tafakur Alam

8 April 2012
Danau Toba

Hari kedua bermusafir. Seramai 40 jemaah ISDEV bertolak dari Medan ke Danau Toba dengan menaiki bas. Di atas bas, Prof Syukri mengumumkan  tema perjalanan ke Danau Toba ialah "Bertadabur & Bertafakur  Dengan Alam".

Walaupun saya tidak membawa lappy (berat la nak usung lappy tu). Namun pen dan buku kecil sentiasa berada dalam beg 'sekolah'. Selepas perasmian tema oleh Prof, lantas jari ini menulis setiap yang  tergambar dimata, terlintas difikiran dan tersingkap di hati sehinggalah kami sampai ke tasik Danau Toba...

Alam itu dicipta Allah. Indahnya alam menggambarkan besarnya kekuasaan Allah. Kata Ustaz Syakir dalam tazkirahnya di kelas pengajian Selasa, "Bila kita takjub/kagum dengan kekuasaan ciptaan Allah...lalu kita terdetik "MasyaAllah, agungnya kejadian-Mu'- Itu sudah dikira zikir.Lalu bagaimana lagi nak bertadabur dan bertafakur? Ingatlah Allah selalu. Jagalah Allah selalu. Melihat gunung-ganang, ingat Allah. Lihat tasik danau,ingat Allah. Lihat pokok-pokok, ingat Allah. Seluas mata memandang, ingat Allah. Itulah tanda kita mahu dekat dengan Allah. Bila hamba mahu dekat dengan Allah, takkan Allah jauhkan diri dari hambaNya pula. Mustahillah Allah jauhkan jarak dari hamba yang mengingatiNya sebab Allah kan janji...If you remember Allah, Allh will remember you.If you take 1 steps towards Allah,  then Allah will come towards you by 10 steps and forth..But you have to take the first step. Bila kita ingat Allah saat susah dan senang, nescaya Allah akan ingat kita saat kita senang..apatah lagi saat kita dilanda kesusahan..


So, do you love Allah...?

di Danau Toba


~Love what Allah loves then Allah will also love you~

No comments:

Post a Comment